Vertraging verwachte artikelen voor begin 2024
Update 24-01-2024: de ETA in de haven van Rotterdam is 05-02-2024. Deze ETA is redelijk accuraat aangezien het schip de "MSC Venice" inmiddels al bijna voor de kust van Spanje is. De container is overgeladen geweest van de Mette Maersk naar de MSC Venice.
Update 04-01-2024 - de huidige ETA Rotterdam is verschoven naar de laatste week januari / begin februari. Dit schip, de Mette Maersk, heeft inmiddels zelfs een bewapenende bemanning aan boord voor de risico's van het varen door het suez kanaal. Ze doen er dus alles aan om zo snel mogelijk Rotterdam te bereiken.
De huidige ETA (verwachting aankomst in Rotterdam) is 20 januari 2024. Zoals het er naar uit ziet zal dit schip, de Mette Maersk, door het Suez kanaal varen waardoor onze verwachte containers in januari vooralsnog weinig vertraging ondervinden (ETA verschoven van 13 naar 20 januari aankomst Rotterdam).
Onze containers liggen klaar en geladen op het containerschip in de haven van vertrek, al meerdere dagen, maar het schip is nog niet vertrokken.....hoe kan dit dan? Helaas is er veel onrust over rebellen in Yemen en de Rode zee wat zorgt voor wereldwijde vertragingen in de scheepvaart omdat rederijen niet meer door het Suez kanaal durven te varen. Helaas heeft dit ook invloed op de voorspelde datum van binnenkomst van onze containers met fitnessmaterialen waar we met smacht naar uit kijken......
Het is steeds onveiliger op een van de drukst bevaren zeeroutes ter wereld. Vanwege aanvallen van Houthi-rebellen vanuit Jemen mijden veel schepen van alle grote rederijen tijdelijk de Golf van Aden.
De Gaza-oorlog springt over naar de Golf van Aden, waar door Iran gesteunde Houthi-rebellen koopvaardijschepen (commerciele schepen zoals containerschepen) beschieten met raketten en drones.
Door raketbeschietingen en drone-aanvallen is het al weken onrustig in de Golf van Aden en dat treft het internationale scheepsverkeer.
Het gevolg hiervan is dat rederijen het Suez-kanaal vermijden en kiezen voor de lange omweg om het continent Afrika heen, via kaap de goede hoop in Zuid-Afrika. De meest logische optie voor schepen om de vaarroute via de Rode Zee te ontwijken is omvaren. Dat zegt haveneconoom Bart Kuipers van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. De keerzijde is dat de reis langer duurt en dus moeten bedrijven rekening houden met miljoenen aan extra kosten. Grote rederijen varen momenteel niet door de Rode Zee vanwege aanvallen van Houthi-rebellen.
Zoals iedereen zal begrijpen krijgen we hierdoor allemaal te maken met vertraagde zendingen en voor nieuwe boekingen hogere kosten. Dat laatste proberen we door zo efficiënt mogelijk te verschepen te voorkomen, maar vertragingen als gevolg van deze situatie zijn niet te voorkomen en helaas zal dit ons allen raken.
We vragen daarom om ieders begrip voor vertragingen die plaats kunnen / zullen gaan vinden voor de leveringen die we in januari verwachten.
Team Fitnesskoerier.nl